maandag 25 november 2013

Dinsdag 26 november

Het heeft de hele nacht geregend en als we vertrekken, regent het nog steeds. Het wordt na twee weken mooi weer de eerste natte dag en volgens de thermometer is het ook 12 in plaats van de gebruikelijke 20 graden.

We hebben weer een reisdag. We gaan van Blenheim naar Christchurch, dat 300 km naar het zuiden aan de oostkust ligt. We zien ook vandaag weer verschillende landschappen. We beginnen met de wijngaarden waar we gisteren ook langs reden. Als de weg ons vervolgens langs de zee voert, zien we een spectaculaire branding en golven die hoog tegen de rotsen op slaan. Een stuk verder landinwaarts, zien we uitgestrekte landerijen met veel koeien, nog meer schapen, maar ook landbouwgrond. Als het tijd wordt voor de lunch bevinden we ons in het gebied van de Waipara wijngaarden. We stoppen in Amberly en drinken bij onze lunch uiteraard een glas van de lokale wijn.

De zee onderweg

Om drie uur rijden we Christchurch binnen. Het valt nog niet mee om bij ons hotel Novotel te komen. Door de vele bouwprojecten, als gevolg van de aardbevingen in 2010 en 2011, zijn er veel wegen afgesloten. Bij het hotel nemen we voor een dag afscheid van Henny en Ed. Zij bezoeken vanavond een vroegere zakenrelatie van Ed, die een stuk buiten Christchurch woont, en blijven daar  ook slapen.

Annelies en ik wandelen de stad in. De gevolgen van de aardbevingen zijn nog duidelijk zichtbaar. Er wordt veel gebouwd, maar de “nieuwe stad” is nog lang niet klaar. We worden er allebei een beetje triest van.

Deanglicaanse kathedraal van achteren
… en van voren

Eén bouwput

Van de portier van het hotel hebben we een paar tips gekregen om te gaan eten. Een van die restaurants ziet er goed uit en we lopen naar binnen om te reserveren. Vol, helaas, maar morgen is er nog plaats. We boeken een tafel voor vier, want dan zijn Henny en Ed ook weer terug.

Vanavond eten we in het hotel.